fbpx

6 nov 2019

6 tips om meer volgers te krijgen op Instagram

Instagram is misschien wel de meest onderschatte marketingtool voor bedrijven. Met op dit moment al meer dan één miljard gebruikers liggen de kansen voor het oprapen. Maar hoe zorg je nou dat de juiste mensen je gaan volgen?

Het aantrekken van jouw ideale volger begint bij de basis van je onderneming: waar gaat je bedrijf over? Wat wil je uitstralen? Welke boodschap wil je overbrengen? Hoe wil je mensen inspireren? Waar wil je ze mee helpen? En welke mensen wil je bereiken? 

Met Instagram kun je deze boodschap overbrengen via beeld, tekst, quotes en video’s. De mogelijkheden zijn eindeloos! Met jouw authentieke tone of voice, mooie beelden en ingetunede teksten laat je zien wie je bent en spreek je jouw ideale volger aan. 

Naast deze basis is het van belang dat je zichtbaar wordt. Als niemand je kan vinden ga je ook niet groeien, hoe mooi en inspirerend je content ook is.  Andersom geldt dat als je geen goede basis hebt het ook weinig zin heeft om moeite te steken in het zichtbaar worden. Als je mensen niet vermaakt, inspireert of nieuwe inzichten geeft, gaan ze je ook niet volgen. 

Laten we dus beginnen met de tips voor een kwalitatieve basis. Vervolgens geef ik je tips om zichtbaarder te worden voor potentiële volgers. Met deze 6 tips haal je het beste uit Instagram!

1. Pak je podium!

Social media heeft het mogelijk gemaakt dat iedereen het podium kan pakken om zijn of haar boodschap over te brengen aan de wereld. Gebruik dit podium dan ook om mensen te inspireren, te informeren, te entertainen en te raken. Het is dé manier om een band op te bouwen met zo veel mogelijk potentiële klanten. 

Met de volgende drie stappen creëer je een waardevol podium op Instagram:

  • Zorg dat je missie duidelijk is en vertaal dit naar beelden, teksten en quotes. Kies een aantal thema’s die passen bij je bedrijfsmissie en bij wat je uit wilt stralen. Hiermee laat je mensen een consistent verhaal zien en voelen de juiste mensen zich sneller aangesproken om je te volgen. Hou het op maximaal 5 thema’s, zodat het niet te breed wordt. Overweeg anders om een extra account aan te maken voor één specifiek thema.
  • Plaats waardevolle en onderscheidende content. Een zoveelste foto van je kopje koffie of je hond zal mensen niet inspireren.  Op een écht podium laat je mensen ook geen kopje koffie zien om te vertellen hoe erg je daar van genoten hebt. Zorg er dus voor dat je iets waardevols toevoegt, zodat mensen geïnteresseerd raken in jou en je boodschap en al uitkijken naar je volgende post.
  • Maak van je post een mini-blog. Schrijf vanuit je hart en wees niet bang om je imperfecties te tonen. Bovenaan de post kun je een titel gebruiken, zodat je mensen aanspoort om de hele blog te lezen. 

Voorbeeld

Waardevolle, persoonlijke en inspirerende boodschap. Aantrekkelijke teaser om verder te lezen.

VOORBEELD | Waardevolle, persoonlijke en inspirerende boodschap. Aantrekkelijke teaser om verder te lezen.

2. Maak een goede eerste indruk

De eerste indruk van je account bepaalt vaak of mensen je wel of niet gaan volgen. Zorg dus voor een prikkelende tekst in je bio en een mooie duidelijke profielfoto. Hoe meer mensen je kunt verleiden met dat kleine stukje tekst, hoe meer volgers je zult krijgen. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt doen:

  • Gebruik kernwoorden. Je hebt niet veel tekens, dus je kunt kernwoorden gebruiken om je lezer te laten weten wat je doet en wat je skills zijn. Van deze kernwoorden kun je ook een aantrekkelijke zin maken, zodat je meer opvalt en jouw unieke stem erin naar voren kunt laten komen. 
  • Gebruik humor. Wees origineel en laat mensen lachen. Je wilt dat mensen je bio lezen en direct een YES voelen en denken: die wil ik volgen!
  • Laat ook iets persoonlijks zien. Naast dat wat je als ondernemer doet en kunt, vinden mensen het ook leuk om iets over jou te weten. Bijvoorbeeld een hobby, interesse of rare gewoonte. 
  • Gebruik een Call To Action naar je e-mailadres, website of toffe aanbod. Zo laat je bezoekers weten hoe ze contact met je op kunnen nemen of waar ze dat toffe aanbod kunnen vinden. 

Voorbeeld

Call to Action naar gratis Challenge

VOORBEELD | Call to Action naar gratis Challenge.

3. Word persoonlijker met de Instagram Stories

De Instagram Stories zijn een mega kans! Het is dé manier om met je publiek in gesprek te gaan. Hiermee kun je nog persoonlijker worden en meer laten zien van wat er achter de schermen gebeurt. Mensen voelen zich meer verbonden met je als je meer van jezelf laat zien, juist als dat je ‘minder perfecte’ kanten zijn.   

De Instagram Stories heeft ook veel toffe functies, zoals het plaatsen van een poll, een schuifbalk en een vraagoptie. Een ideale manier om erachter te komen hoe je potentiële klanten denken en waar zij naar verlangen. 

De foto’s en video’s worden na 24 uur verwijderd. Als je ze langer wilt bewaren kun je ze uitlichten op je profiel. Dit draagt ook bij aan een goede eerste indruk wanneer mensen je profiel bekijken. Ze zien direct voor welke onderwerpen ze bij jou terecht kunnen.  

Voorbeeld

Instagram Poll om erachter te komen waar de doelgroep aan toe is. 

VOORBEELD | Instagram Poll om erachter te komen waar de doelgroep aan toe is. 

Het gebruik van Instagram Stories heeft ook een positief effect op je zichtbaarheid. Goed bekeken stories zorgen ervoor dat je feed ook vaker aan mensen wordt getoond, omdat dit een teken voor Instagram is dat mensen geïnteresseerd zijn in je content. 

Nu deel je prachtige beelden met mega inspirerende verhalen, je bio is pakkend en je neemt mensen mee in je persoonlijke leven via de Instagram Stories. Maar hoe zorg je er nou voor dat nieuwe mensen je ook gaan vinden? Wat kun je doen om zichtbaarder te worden? Hierbij is het belangrijk dat je het Instagram Algoritme gaat omarmen en je strategie daarop baseert.  De volgorde van getoonde foto’s wordt niet meer op basis van chronologie gekozen, maar eerder op grond van onder andere consistentie, interesse en populariteit. 

4. Consistency is Key

Het is belangrijk om consistent iets te posten op Instagram. Dit hoeft niet per se dagelijks te zijn. Kies iets wat voor jou haalbaar is. Dat kan dus ook drie keer in de week zijn. Daarnaast helpt het ook mee om consistent te zijn in je stijl en kleurgebruik. Op deze manier gaan mensen jouw content herkennen en zorgt het voor een unieke uitstraling op je account. 

In veel gevallen geldt dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Dat geldt hier ook, maar het hoeft ook weer niet perfect te zijn. Het belangrijkste is dat je gewoon begint! Gaandeweg kom je er steeds meer achter hoe je jouw boodschap het beste kunt overbrengen. 

Extra tip!  Plan je content in. Er zijn verschillende apps waarmee je Instagram foto’s kunt inplannen. Dit scheelt niet alleen tijd, je kunt ook alvast van te voren zien of de foto die je wilt uploaden goed past bij de rest van je foto’s. Bekende apps zijn Later, Plann, Hootsuite, UNUM en Autogrammer.  

5. Gebruik relevante Hashtags

Om door je ideale volger gevonden te willen worden kun je gebruik maken van hashtags. Je kunt maximaal 30 hashtags gebruiken per post. Wat echter vooral belangrijk is, is dat je relevante hashtags gebruikt. Met #happy en #beautiful ga je niet jouw ideale klant aantrekken. Om de juiste hashtags te vinden kun je een hashtag-onderzoek doen door bijvoorbeeld bij gelijksoortige accounts te kijken welke veel gebruikt worden en welke relevant zijn voor jou. Kies dus liever een paar goede kwalitatieve hashtags, dan 30 niet relevante hashtags. 

Kortom, let op de volgende punten: 

  • Kies relevante hashtags, waarmee potentiële volgers jou kunnen vinden. 
  • Kies hashtags die populair zijn, maar niet té populair. Dan verdwijn je in de grote massa. 
  • Gebruik niet steeds dezelfde hashtags. Wissel hier een beetje in af en zorg ook dat ze goed passen bij de foto die je hebt geplaatst. 
  • Gebruik maximaal 30 hashtags. Kies altijd kwaliteit boven kwantiteit. 

6. Wees sociaal

Hoe relevanter je content, hoe beter Instagram je zal tonen. Dé manier voor Instagram om te achterhalen of jouw content relevant is, is door de hoeveelheid interactie die je krijgt op je posts. Dit kan echt een enorme boost geven aan je organische bereik.

Op deze manier vergroot je de interactie op je account:

  • Deel waardevolle content, zodat mensen erop zullen reageren. Dit kun je extra stimuleren door bijvoorbeeld vragen te stellen aan je volgers of stukken te schrijven waarin mensen zich herkennen. 
  • Reageer (zoveel mogelijk) op de reacties die je krijgt. 
  • Get social! Lees en reageer op andermans content. Wees hierin wel oprecht. Instagram is inmiddels zo slim dat het kan zien wanneer reacties wel of niet waardevol zijn. 

Wil je meer weten over hoe het algoritme van Instagram werkt? Lees dan: Het algoritme van Instagram: hoe werkt het?

Last but not least:

Focus op je boodschap die je wilt overbrengen en niet op het aantal likes of volgers. Meer volgers is niet per se altijd hetgeen waar je naar moet streven. Net als dat één goede vriend veel waardevoller kan zijn dan een hele hoop vage vrienden, geldt dit ook op social media. Zolang je jezelf blijft op social media en bovenstaande tips toepast, zullen jouw ideale volgers je vanzelf vinden. 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

Wat je van een business coach mag verwachten en wat niet

Wat je van een business coach mag verwachten en wat niet

Als (business) coach heb je nooit altijd de perfecte klanten. Al mijn collega’s kunnen verhalen vertellen. Net zoals al die collega’s verhalen kunnen hebben over een mismatch met een coach.  Toch vind ik het belangrijk om met je te vertellen wat ik van een...

4 tips om de nummer 1 expert in jouw markt te worden

4 tips om de nummer 1 expert in jouw markt te worden

Jij bent uniek. En omdat jouw energie in je bedrijf zit, zullen er altijd mensen zijn die op je zitten te wachten. Ik geloof enorm in overvloed en tóch is het een feit dat de een meer klanten heeft dan de ander.  Hoe kun je ervoor zorgen dat jij de nummer 1...

Let’s Connect!

Vragen? Neem contact op »