fbpx

29 okt 2019

Het algoritme van Instagram: hoe werkt het?

Hoe precies het algoritme van Instagram werkt weet niemand, behalve Instagram zelf. Echter kun je wel het een en ander testen om te achterhalen wat werkt en wat niet. Ik ben zelf al langere tijd actief op Instagram en heb zo ontdekt wat wel en niet goed werkt. In dit artikel leg ik je uit hoe Instagram nou eigenlijk werkt en wat het algoritme belangrijk vindt. Als je dat eenmaal weet, kun je veel meer uit jouw Instagram account gaan halen!

Instagram: hoe werkt het?

Instagram is een social media kanaal dat voornamelijk draait om het vertellen van verhalen door middel van beeld en tekst. Jouw Instagram profiel moet je zien als het visitekaartje van jouw bedrijf. Als mensen je profiel bezoeken, dan moeten zij in één oogopslag zien: wie jij bent, wat je doet, wat je aan hen te bieden hebt en waarom zij je moeten gaan volgen. Je moet jouw Instagram profiel vergelijken met de etalage van een winkel. Ziet die er goed uit? Dan stappen we eerder de winkel binnen om een kijkje te nemen. Dit is de reden waarom mensen ook zoveel tijd, geld en energie stoppen in het laten maken van perfecte foto’s. Weet dus wie je bent en waar je voor staat. Dit is de basis voor een succesvol Instagram account!

Naast de content in de Instagram feed, hebben we ook de Stories. De foto’s die je plaatst via jouw Instagram Stories hoeven – ten opzichte van de foto’s in de feed – helemaal niet perfect te zijn. Hier draait het niet om het perfecte plaatje, maar om de ‘echtheid’ en ‘transparantie’. Wel is het leuk om zo af en toe een minder perfecte foto/video af te wisselen met een tip opgemaakt in bijvoorbeeld Canva of een andere gratis app (hier linken naar de andere blog). Zo zorg je ervoor dat je opvalt tussen alle andere Stories.

Nog even in het kort: Instagram wil graag dat jij de interactie met jouw (potentiële) volgers aangaat. Zij stimuleren het ook als jij reageert op andere berichten, andere Stories bekijkt en contact hebt met jouw volgers via de DM. Doe je dit? Dan zullen jouw berichten weer vaker getoond worden en zul je dus meer mensen bereiken. Het algoritme vindt dit namelijk fijn!

Weet hoe het algoritme werkt, maar probeer het niet te ‘verslaan’

Ik lees weleens andere berichten en Stories waarin staat: “deel dit bericht, zodat we het algoritme kunnen verslaan.” Ik vraag mij dan altijd alleen af waarom? Het algoritme van Instagram weet namelijk precies wie jij het leukste vindt, waardoor je die content als eerste krijgt te zien. Handig toch? Om die reden hoef je niet zo ver naar beneden te scrollen om de content van die ene leuke volger te zien. Dit scheelt je een hoop zoekwerk!

Daarnaast hebben dit soort ‘acties’ ook weinig zin. Instagram weet namelijk heel goed of het echt of nep is. Verder meten ze het succes van jouw account aan de hand van meerdere elementen. Lees dus nog even verder om te ontdekken hoe jij het succes van jouw Instagram account kunt verbeteren.

Tip: Ik adviseer je dus niet om het algoritme als iets negatiefs te zien, maar je kunt wel slim gebruik maken van bepaalde elementen die ervoor kunnen zorgen dat jij eerder ontdekt wordt door potentiële volgers én dus wellicht ook potentiële klanten.

1. Gebruik de juiste hashtags en gebruik er max. 30

Ik adviseer je om altijd hashtags te gebruiken om het bereik van jouw bericht te vergroten. Je kunt tot 30 hashtags per bericht plaatsen. De hashtags kun je in het bericht zelf of in de 1e comment onder jouw bericht zetten. Welke van de twee je kiest maakt in principe niks uit voor het bereik (en dus het succes) van jouw bericht. Let er hierbij wel op dat je de hashtags direct toevoegt na het plaatsen van je bericht. Een half uur later de hashtags toevoegen is al een stuk minder effectief!

Gebruik ook niet meer dan 30 hashtags, want dan zal je bericht mogelijk niet weergegeven worden. Daarnaast adviseer ik je alleen relevante hashtags toe te voegen, die echt passen bij jouw bericht en je doelgroep. Je wilt immers de juiste doelgroep aantrekken, toch? Denk hier dus goed over na! Maak verder ook gebruik van alle 30 hashtags, indien ze relevant zijn. Dit zorgt namelijk voor meer bereik en dus waarschijnlijk ook voor meer nieuwe, relevante volgers én klanten!

2. Gebruik hashtags in jouw Instagram Stories

Wist je dat je ook hashtags aan jouw Instagram Stories kunt toevoegen? En dan niet slechts één hashtag, maar je kunt er zoveel toevoegen als je wilt! Dit doe je door de hashtags als tekst in te typen en er elke keer een ‘#’ voor te zetten. Het oogt natuurlijk minder mooi als je meerdere hashtags in jouw Stories plaatst, dus zet ze daarom achter een sticker of maak ze dezelfde kleur als jouw achtergrond. Zo ziet niemand ze en kun je toch ontdekt worden door leuke, nieuwe volgers. Gebruik tot maximaal 10 hashtags in jouw Instagram Stories!

3. Plaats met regelmaat content in de feed

Het is enorm belangrijk om met regelmaat content te plaatsen in de feed. Op die manier word je sneller ontdekt door nieuwe, relevante volgers. Verder beloont het algoritme van Instagram dit ook! Plaats daarom minimaal 2 keer per week content in de feed. Heb je meer content wat leuk is om te delen? Dan kun je de frequentie verhogen naar 3 -5 keer per week. Houd er wel altijd rekening mee dat de content aansluit op de behoeftes van jouw doelgroep en dat je het niet gaat plaatsen om het plaatsen. Jouw doelgroep moet er écht iets aan hebben. Verplaats je dus goed in je doelgroep!

4. Wees elke dag even 20 minuten actief op Instagram

Het algoritme van Instagram vindt het fijn als jij ook actief bent op Instagram en dus niet alleen maar aan het ‘zenden’ bent. Ze willen dat hun gebruikers de interactie met elkaar aangaan. Door elke dag even actief te zijn en andere Instagram Stories te bekijken, te reageren op berichten en een gesprek aan te knopen via de DM; zal jij uiteindelijk met jouw account ook meer mensen gaan bereiken. Onthoud dus goed dat wederzijdse interactie op Instagram enorm belangrijk is!

5. Plaats op de juiste momenten content om te zorgen voor méér bereik

Als jij om 00:00 uur iets plaatst, zijn jouw volgers waarschijnlijk niet online. Je zult dan dus ook veel minder mensen bereiken. Klinkt misschien logisch, maar wist je dat het 1e uur na het plaatsen van jouw bericht het allerbelangrijkste is voor het bereik van jouw bericht? Krijg jij in het 1e u na het plaatsen van jouw bericht de meeste likes en reacties, dan zal Instagram jouw bericht ook vaker tonen aan andere potentiële volgers. Krijg jij een reactie op jouw bericht? Reageer dan ook zo snel mogelijk. En weet dat een reactie altijd meer ‘weegt’ dan een like!

6. Deel af en toe eens video’s in jouw Stories

Instagram (het algoritme) vindt het fijn als je ook zo af en toe video’s via jouw Stories deelt. Daarnaast zorgen video’s ervoor dat je volgers waarschijnlijk langer jouw Stories bekijken. Als iemand lang jouw Story bekijkt, dan denkt Instagram dat hij/zij jouw content boeiend vindt. Op die manier word jij weer vaker getoond aan potentiële volgers. Als veel mensen bij het zien van jouw Stories direct naar het volgende verhaal ‘swipen’, dan krijgt het algoritme een seintje dat jouw content minder interessant is! Denk er dus wel even goed over na wat je deelt. Video’s doen het vaak erg goed!

7. Stuur af en toe eens een DM naar jouw volgers

Op Instagram draait het om de interactie. Het algoritme van Instagram vindt het dus fijn als je zo af en toe contact hebt via de DM. Op die manier blijf jij ook weer langer op het platform actief en dat wil Instagram maar al te graag. Laat iemand dus zo af en toe via de DM weten dat je hem/haar waardeert of start een gesprek met een potentiële klant. Dit gaat gegarandeerd zorgen voor meer bereik!

8. Stel een vraag aan het einde van elk bericht dat je plaatst

Door een vraag te stellen aan het einde van jouw bericht, kun je meer reacties onder jouw berichten verwachten. Zorg er wel voor dat je een vraag stelt waarbij je écht oprecht benieuwd bent naar het antwoord van de ander. Stel dus niet een vraag omdat je graag meer reacties wilt. Tuurlijk wil je graag (meer) reacties, maar wees wel écht oprecht. Anders heeft men je al snel door!

9. Plaats zo nu en dan ook eens een lang bericht in je feed

Ik heb het er net al over gehad dat hoe langer iemand jouw Stories bekijkt, hoe meer Instagram denkt dat jij boeiende content deelt en je dus vaker zal gaan tonen. Dit geldt hetzelfde voor in de feed. Klikt iemand op ‘meer weergeven’ en scrolt diegene na 5 seconden weer verder? Dan denkt Instagram dat jouw content niet zo boeiend is. Klikt iemand op ‘meer weergeven’ en blijft die persoon 2 minuten op jouw bericht staan om deze te lezen? Dan denkt Instagram dat jij echt waardevolle content hebt. Je zal dan weer vaker worden weergeven. Hoe beter jouw content dus is, hoe meer profijt je daarvan zult hebben. En onthoud: Content is King!

10. Voeg een locatie toe aan je berichten

Heb je een foto gemaakt op een bepaalde locatie, bijvoorbeeld in een restaurant of bij een klant? Voeg die locatie dan toe aan je foto. Dit vindt het algoritme ook fijn en op die manier zul je eerder ontdekt worden door potentiële volgers.

Zo, dit waren mijn 10 tips voor je om meer uit jouw Instagram account te halen. Je weet hopelijk nu hoe Instagram in elkaar steekt en waar het algoritme allemaal op let. Zie het algoritme ook als iets positiefs, want zo missen we nooit de content van die ene leuke volger. En onthoud dus goed waar Instagram allemaal op let om het succes van jouw account te blijven verbeteren!

Heb je iets aan mijn tips gehad? Laat dit dan even via jouw Instagram Stories en tag mij: @simonelevie. Wie weet repost ik het wel! Ik wens je verder heel veel succes met het behalen van mooie resultaten via Instagram!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

9 redenen om als ondernemer NIET op TikTok te gaan

9 redenen om als ondernemer NIET op TikTok te gaan

De meeste ondernemers halen hun neus op voor TikTok. Wat een gemiste kans. Want ik denk dat TikTok juist enorm veel inspiratie, creativiteit en mogelijkheden biedt. Het geeft een kijkje in de wereld van over pakweg 10 jaar. Maar er kunnen genoeg redenen zijn om als...

Let’s Connect!

Vragen? Neem contact op »