31 dec 2019

11 Trends en Ontwikkelingen die je als Ondernemer moet kennen om in 2020 Succesvol te worden

Trends en ontwikkelingen. Ik ben er altijd dol op geweest. De online wereld veranderd razendsnel. En ik zie hierin alleen maar mogelijkheden. Want door mijn missie en visie weet ik dat ik hier invloed op heb en een enorme ripple kan verspreiden.

In 2020 gaat er een hoop veranderen. Dus, be prepared! En ik hoop dat jij als ondernemer de kansen van deze online veranderingen ziet. Want ik wil niets liever dat jij grootse successen gaat behalen. Daarom geef ik je 11 trends en ontwikkelingen. Doe er je voordeel mee en creëer een mega impact!

Trend 1
Facebook advertenties gekoppeld aan WhatsApp

Werk je veel met Facebook Ads? Dan kun je deze nu ook koppelen aan je WhatsApp! Je plaatst heel eenvoudig een WhatsApp-knop onder je advertenties op Facebook en Instagram. Zo kan je doelgroep heel makkelijk contact met je opnemen. En jij met hen natuurlijk. Een hele mooie mogelijkheid om heel persoonlijk met potentiele klanten in contact te komen.

Trend 2
Nog meer content, nog meer video

Ja, ook in 2020 is content King! Er komt alsmaar meer content. En veel van die content zal video zijn. Korte video’s, maar ook lange video’s. Zowel gek als serieus. Van TikTok tot LinkedIn Live. Juist met veel variatie zul je goed scoren.

Trend 3
Ruimte voor realness

Krijg je het benauwd van de vele content en video’s die je moet produceren? Dan heb ik goed nieuws voor je. In 2020 zullen we steeds meer realness gaan zien op social media. Mensen herkennen zich steeds minder in perfecte plaatjes.

Dus het hoeft allemaal niet perfect. Je zult veel meer ongefilterde berichten gaan zien. En inkijkjes in het echte leven. Ook influencers zullen dit veel meer gaan doen. Body positivity zal alleen maar toenemen. Dus voel je nog schroom? Gewoon gaan doen. Perfectie is zo 2019 ;-).

Trend 4
Opkomst influencer marketing voor B2B

Je bent vast al bekend met ‘normale’ influencer marketing: een influencer draagt bepaalde schoenen en zo willen volgers ook die schoenen. Maar de influencer marketing gaat ook voor business-to-business een hele grote worden.

Stel je voor dat je als bekende business coach veel mensen inspireert. Dan zou jij een bepaald verlangen kunnen creëren door een bepaald product of dienst onder de aandacht te brengen. Ik ken zelf nog niet veel business influencers, want influencer marketing voor B2B is nog heel klein. Maar dit gaat in de toekomst alsmaar groter worden. Wil je hier iets mee? Doe het dan nu!

Trend 5
Duurzaam ondernemen

Ondernemers komen terug op quick fixes. Ja, je kunt er op korte termijn mee scoren. Maar lange termijn strategieën zijn simpelweg veel rendabeler en interessanter. In 2020 zul je dus zien dat ondernemers veel meer duurzame keuzes gaan maken.

Het inzicht dat ondernemen een voortdurende investering en learning is, zal zorgen voor een heel ander ondernemersklimaat. Je zult hele andere strategieën en marketing gaan zien.

Trend 6
Duurzame relaties met een persoonlijke benadering

Doordat ondernemers inzien dat lange termijn interessanter is dan korte termijn, zullen zakelijke relaties ook gaan veranderen. Nu zijn klantrelaties vaak nog heel vluchtig en relatief oppervlakkig. Hier gaat verandering in komen. Het gaat om het creëren van oprechte connecties met een persoonlijke benadering.

Je zou het als een social selling strategie kunne typeren. Ik zie het meer als een menselijke benadering die we in Nederland een beetje vergeten zijn. Ga je heel persoonlijk te werk met een originele touch (bv. met kaartjes, bloemetjes e.d.), dan ga je in Nederland echt succes hebben. Lukt het je om dit procesmatig en schaalbaar te maken, dan ben je booming!

Trend 7
Memberships en abonnementen

Een andere grote trend en ontwikkeling is de toename van memberships en abonnementen. Mensen gaan zich steeds meer abonneren op online cursussen en online programma’s. Zoals je vroeger misschien een abonnement had op een krant of tijdschrift, zullen mensen nu ook gewend zijn om bv. per maand een klein bedrag te betalen aan iets online. En iets wat ook heel interessant kan zijn, is dat je per maand juist een groot bedrag gaat vragen.

Je kunt jezelf namelijk ook echt positioneren op prijs en door een aanbod met verschillende prijsklassen. Wil jij je klant blijvend helpen? Denk dan aan een membership of een abonnement. Dan speel je ook nog eens mooi in op de trend van duurzame relaties.

Trend 8
Meer samenwerkingen

Wat in de hiphop en muziekscene heel normaal is, is dat artiesten met elkaar samenwerken. Ze maken vaak zo de mooiste songs en creëren een veel groter bereik. Voor ondernemers is dit vaak te spannend. Ze zijn bang voor de concurrentie en zien de voordelen van een groter bereik niet.

Maar dit is in beweging en ik zie hier langzaam verandering in komen. Meer bereik creëren door samenwerkingen? Doe het nu, want er zijn nu nog ontzettend veel kansen.

Trend 9
De scheidslijn tussen jouw “gewone” en zakelijke identiteit wordt steeds vager

De vraag hoe jij jezelf zakelijk wilt positioneren wordt steeds minder belangrijk. Het gaat steeds meer om wat jou blij maakt en wat jij wilt delen met de wereld. Op die manier raken het “gewone” en zakelijke leven steeds meer met elkaar verbonden. We zien het al bij Gretha Thunberg, bij Gary Vaynerchuck en Chantal Janzen.

Zij zijn minder bezig met zichzelf positioneren, maar doen echt dingen waar ze zelf blij van worden. Maak in 2020 dus content vanuit je hart. Creëer vanuit je passie en draag hierbij jouw persoonlijke visie en statement uit. Hiermee maak je het verschil.

Trend 10
LinkedIn als nieuw sociaal netwerk

Facebook is enorm aan het veranderen. Het algoritme verandert en zakelijk gezien is het steeds minder aantrekkelijk om hier met je onderneming heel actief te zijn. Daarom is LinkedIn is hét zakelijke netwerk van de toekomst. Je kunt er aantrekkelijk gratis content delen en heel veel interactie teweegbrengen.

Als iemand op jouw bericht reageert, wordt het namelijk ook weer in diegene ’s netwerk zichtbaar. Je kunt op LinkedIn ook nog eens relatief makkelijk viral gaan. Wat ook niet onbelangrijk is, is dat mensen om zakelijke redenen op LinkedIn zitten. Zitten mensen op Facebook en Insta voor de fun, met LinkedIn heb je een heel ander publiek. Je kunt je zo echt als een expert neerzetten.

En wist je dat juist Nederland door LinkedIn zelf als meest waardevolle community wordt gezien? Ga dus gauw aan de slag op LinkedIn. Het is een goudmijn, mark my words!

Trend 11
Toename van bewerkings- en animatieapps

Ik geloof dat er in 2020 steeds meer apps komen om je content te bewerken. Je hebt nu natuurlijk Canva om snel mooie plaatjes te maken en te bewerken. Maar er komen zeker ook andere waardevolle apps. Ik denk dan vooral aan apps waarmee je makkelijker video’s kan editen en bewerken.

Maar nog interessanter zijn de apps om animaties te maken. Je ziet het nu al in Insta Stories waar hele toffe animaties voorbij komen. Ik heb zelf ook al verschillende animaties laten maken. En dit loopt supergoed. Steek dus tijd en energie in deze nieuwe apps.

Er wacht dus een wereld vol kansen op je in 2020. Ook al weet je niet zo goed waar te beginnen, laat perfectie varen, omarm realness en ga lekker experimenteren.

Start before you’re ready
en heel veel succes!

Samen met mijn team ben ik volop bezig om in te spelen op de nieuwste trends en ontwikkelingen. En ik kan niet wachten totdat meerdere ondernemers deze kansen ook gaan grijpen.

Nu is de beurt aan jou, beantwoord deze vraag:

Welke trend of ontwikkeling spreekt jou het meeste aan? Hoe ga je dit implementeren in jouw onderneming?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

4 redenen waarom succes alles met liefde te maken heeft

4 redenen waarom succes alles met liefde te maken heeft

Jaaa, er komt weer een superleuke feestdag aan. Valentijn! Ik vind dat zelf altijd een hele bijzondere dag. Hoe leuk is het om de liefde te vieren. Vieren dat je een leuke partner hebt of te gekke vrienden. Of misschien grijp je de kans om je concullega’s te laten...

7 tips voor Sneller Succes

7 tips voor Sneller Succes

Jouw bedrijf, jouw ripple en de impact die je wilt maken. Succes willen we allemaal. Je weet dat dit tijd kost. En je bouwt dagelijks met kleine stapjes aan je bedrijf. En ja, that’s the spirit. Heb respect voor de tijd en geef iedere dag opnieuw 1 % extra. Been...

Hoe word je succesvol?

Hoe word je succesvol?

Vaak krijg ik de vraag wat het precies is wat mij zo succesvol maakt. De eerste vraag is eigenlijk: wat betekent succes voor jou? Voor iedereen zal dat namelijk anders zijn. Is dat dat je heel veel geld verdient? Dat je overal ter wereld kan werken? Dat je een goede...