fbpx

5 nov 2019

Zo maak je verkopen leuk

Vind jij verkopen ook zo lastig? Zou je het liefst willen dat mensen gewoon vanzelf naar je toe komen? Dat ze zich vanzelf aanmelden voor je online programma of vanzelf je e-book aanschaffen?

Verkopen is best eng. Mensen kunnen nee zeggen. Ze kunnen je aanbod afwijzen. Misschien heb je het gevoel dat je mensen onder druk zet. Dat je ze pusht of dat je ze iets opdringt. 

Maar je weet ook dat je goed bent in je vak en dat je mensen graag wilt helpen. Je hebt ze écht iets te bieden. En met deze passie en missie wil je graag je geld verdienen. Je wilt dus dat mensen bij je gaan kopen. Maar hoe zorg je ervoor dat ze dat ook gaan doen?

Als je jouw missie deelt en laat zien waar je goed in bent, komen de juiste mensen vanzelf op je af. Maar om echt goede verkopen te gaan draaien, zal je er wel iets meer voor moeten doen. Gelukkig hoeft verkopen helemaal niet pusherig te zijn. 

Verkopen kan ook op een ontspannen manier.
Op een leuke manier.
Een manier die bij jouw past.
En een manier die betere resultaten oplevert! 

Deze 5 stappen helpen je op weg.

1. Geloof in je product of dienst

Je bent een bedrijf gestart omdat je een bepaalde missie hebt. Je wilt mensen ergens mee helpen. Dit kan zijn dat je mensen inspireert, ergens van ontlast of ze een mooi product aanbiedt. Je wilt dat iemand anders zich beter gaat voelen door jouw product of dienst op welke manier dan ook. Je hebt echt iets te bieden! Door zelf al heel enthousiast te zijn over je product of dienst, wordt verkopen al een stuk makkelijker. Je richt je namelijk op het helpen van anderen en niet zozeer op het ‘ik ga jou nu even iets verkopen!’.  Wees gepassioneerd en vertel met enthousiasme! Onthecht je van het resultaat.

2. Ontwikkel de verkoopmindset

Om echt ontspannen en met plezier te verkopen, moet je zorgen voor een goede verkoop mindset. Veel mensen hebben namelijk allerlei negatieve associaties bij verkopen. Het wordt gezien als pusherig, opdringerig en irritant. Als je zelf ook zo denkt over verkopers, voelt het niet echt fijn om zelf te gaan verkopen. Met deze mindset zal je nooit moeiteloos en met plezier kunnen verkopen. 

Maar er is ook een andere manier van verkopen. Verkopen vanuit je hart. Verkopen om mensen te helpen. Het is niks meer dan je ideale klant leren kennen en zijn of haar leven een stukje mooier maken met jouw dienst of product. Een goede verkoop mindset is dat je gelooft dat je een enorm waardevol product hebt waarmee je mensen écht verder kunt helpen en waar mensen ook behoefte aan hebben. 

Je creëert uiteindelijk zelf je eigen werkelijkheid. Hoe jij denkt en voelt over verkopen, bepaalt jouw acties en dus ook je resultaten. Als je gelooft dat verkopen pusherig is en dat je mensen iets probeert op te dringen, dan zal het resultaat heel anders zijn dan wanneer je gelooft dat verkopen een manier is om mensen te helpen en de wereld op jouw manier een stukje mooier te maken. Het is niks anders dan waarde krijgen (geld) voor de waarde die je geeft (dienst of product). 

En natuurlijk zullen mensen nee zeggen en je aanbod afwijzen. Neem dit niet persoonlijk op. Iedereen loopt zijn eigen pad op zijn of haar eigen tempo. Sommige mensen kiezen ervoor om dat pad tijdelijk met jou te bewandelen en anderen niet. 

Moeiteloos verkopen begint met de juiste mindset, maar met een goede strategie kun je het nog moeitelozer maken.

Door te geloven in je eigen product of dienst en te werken aan een helpende verkoop mindset ga je al direct met een meer ontspannen gevoel verkopen. Maar je kunt verkopen nog moeitelozer maken met een goede strategie. Er is niks mis met strategisch marketing doen. Je kunt namelijk zelf bepalen welke strategie bij jou past en welke goed voelt. Hierin kun je dus ook echt je eigen verkoopstijl gaan ontdekken. Hieronder deel ik een paar belangrijke pijlers die je helpen om meer te verkopen. Hóe je dit uiteindelijk doet kun je zelf invullen aan de hand van jouw unieke persoonlijkheid. 

3. Know Like Trust

Als je iets wilt verkopen moeten mensen wel weten dat je bestaat. Dit kun je doen door advertenties te plaatsen op Facebook of Google, maar als je echt moeiteloos wilt verkopen gaat het nog een stapje verder. Je wilt dat mensen je écht leren kennen, zodat ze je leuk gaan vinden en gaan vertrouwen. Dit begint al bij je marketing. Marketing vanuit je hart. Marketing die leuk is en die écht werkt. Marketing waarin je helemaal jezelf mag zijn. 

Alles wat je deelt is erop gericht om te laten zien wij jij bent, welke waarde je levert en dat je een expert bent op een bepaald gebied. Op die manier gaan mensen je kennen, leuk vinden en vertrouwen. Het is een hele positieve, leuke en interactieve aanpak die ervoor zorgt dat je een diepe connectie gaat krijgen met je ideale klant. Die connectie is nodig om vertrouwen op te bouwen. 

Spendeer tijd om een (online) plek te creëren waar mensen zich tot aangetrokken voelen. Dit kun je doen door gratis content te geven. Laat zien wie je bent, wat je doet en welke waarde je levert. Hierdoor wordt verkopen een heel natuurlijk proces. Je ideale klant komt dan vanzelf naar je toe. Ze willen van je leren. Dat is heel anders dan dat je probeert om iedereen binnen te halen, terwijl ze jou nog helemaal niet kennen. 

Mensen kopen uiteindelijk bij je omdat ze je vertrouwen, omdat ze je leuk en inspirerend vinden en omdat jij ze kan helpen met datgene wat je aanbiedt. 

4. Een koppeling tussen pijn en verlangen

Jouw ideale klant heeft een bepaalde pijn en een bepaald verlangen. Tijdens het verkoopproces kun je daar op inspelen. Zorg dus dat je inzicht krijgt in wat die pijn is en wat het verlangen is. Jouw product of dienst is dan hetgene dat ze nodig hebben om de pijn op te lossen en het verlangen te vervullen. Je speelt dus heel erg in op de behoefte van jouw ideale klant. 

5. Verkoop het resultaat

Mensen kopen het resultaat. Ze willen een oplossing voor hun pijn. Ze hebben een bepaald verlangen of een bepaalde droom. Zorg dat je die emotie verkoopt. Niet het proces. Mensen willen wel weten wat ze krijgen, maar dat is niet de reden waarom ze iets kopen. Ga daar dus niet te veel in detail op in. Mensen kopen bij je omdat ze het gevoel hebben dat jouw aanbod hun kan helpen bij het waarmaken van dromen en verlangens. Of omdat jij hem of haar kan verlossen van een pijn, moeite of klacht. Omdat jij de oplossing biedt!

Zorg dus ook voor een onweerstaanbaar aanbod waarin je ontzettend veel waarde geeft. Zodat de klant 100% het gevoel heeft: Dit is wat ik zoek! Dit is wat ik nu nodig heb!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

Goed voor jezelf zorgen en knallen met je bedrijf

Goed voor jezelf zorgen en knallen met je bedrijf

Zodra de drukte toeneemt zijn we geneigd om als eerste onszelf te schrappen uit de agenda. Zeker als ondernemer is het verleidelijk om over je eigen grenzen te gaan. Dan maar een avondje doorwerken of desnoods het hele weekend. Je bent continu aan het nadenken over...

De kansen van het online ondernemen

De kansen van het online ondernemen

Steeds meer mensen zie je de stap maken naar het online ondernemen. In een wereld waar steeds meer online gebeurt, is dat natuurlijk ook heel erg logisch. Maar nog lang niet iedereen ziet de kansen van het online ondernemen. Of je nou je hele business online wilt...