fbpx

Ben jij van plan te gaan adverteren op Facebook en Instagram? En wil je dit meteen vanaf het begin goed gaan aanpakken, zonder een euro te veel te verspillen? Of levert het adverteren je momenteel nog weinig tot niks op? In dit artikel geef ik je tips wat je wel en wat je vooral ook NIET moet doen wanneer jij van plan bent te gaan adverteren op Facebook en Instagram. Doe er je voordeel mee!

 

Do #1 Business manager aanmaken

Adverteren op social media

Voordat je start met het adverteren op Facebook en Instagram, kan ik je echt aanraden om gebruik te maken van de Facebook Business Manager. Doe je dit niet, dan kun je bijvoorbeeld geen klantenlijsten uploaden en look a like doelgroepen maken (lees: Facebook gaat dan op zoek naar mensen die overeenkomen en lijken op de doelgroep die jij geselecteerd hebt, bijvoorbeeld een look a like doelgroep van je klantenlijst). Look a like doelgroepen zijn super effectief! Maak dus zeker een Business Manager aan. Dit is overigens geheel gratis.

 

Hoe maak je een Business Manager aan?

Stap 1. Heb je nog geen Facebook Business Manager? Dan kun je deze via de volgende link aanmaken: www.business.facebook.com/overview

Stap 2. Zodra je dit hebt gedaan dien je een advertentieaccount aan je bedrijfsmanager toe te voegen. Log in via de Facebook Business Manager→klik op de puntjes/streepjes linksboven en kies ‘bedrijfsinstellingen’.

Je krijgt dan onderstaand overzicht te zien:

overzicht business manager

Klik daarna op ‘advertentieaccounts’ à  ‘advertentieaccount toevoegen’. Vervolgens dien je bij ‘pagina’s’ jouw Facebookpagina te koppelen en kun je eventueel ook bij ‘Instagram-accounts’ je Instagram account toevoegen.

Stap 3. De facturering regelen. Het is belangrijk om dit in de Facebook Business Manager te regelen en niet als je naar slechts alleen je advertentieaccount gaat. Hoe je dit doet? Ga naar je Facebook Business Manager of klik op de volgende link: www.business.facebook.com/overview > ‘aanmelden’.

Vervolgens ga je naar het menu links bovenin (de puntjes of streepjes) en klik je op ‘facturering’, zie ook onderstaande afbeelding.

Facturering instellen adverteren

Daarna klik je op ‘betalingsinstellingen’, zie onderstaande afbeelding.

Betalingsinstellingen

En vervolgens kies je voor ‘betalingsmethode toevoegen’, zie weer onderstaande afbeelding.

Betalingsmethode toevoegen

Ter check:

  • Heb je een Facebook Business Manager aangemaakt?
  • Heb je jouw advertentieaccount, Facebookpagina en eventueel Instagram-account gekoppeld?
  • En heb je ook de facturering toegevoegd?

Heb je alle hokjes aangevinkt? Dan ben je bijna klaar om te starten met het adverteren, alleen nog even de Facebook Pixel instellen.

 

Do #2 Facebook Pixel op je website plaatsen

De Facebook Pixel is een stukje code die je implementeert op jouw website. Met deze code kan Facebook precies bijhouden welke pagina’s je (potentiële) klant heeft bezocht en op welke knoppen zij hebben geklikt. Vervolgens kun je de mensen die jouw website hebben bezocht een aanbod voor je product/dienst doen, ze hebben immers niet voor niks je website bekeken. Dit kan alleen als je de Facebook Pixel op je website hebt geïnstalleerd.

 

Heb je een webshop?

Dan kun je ook dynamische advertenties inzetten. Een dynamische advertentie wil zeggen dat de tekst voor iedereen hetzelfde is, maar de afbeeldingen en dus de producten die men te zien krijgt zijn afgestemd op wat de bezoeker heeft bekeken. Stel je bekijkt op Wehkamp een paar rode laarzen en verlaat vervolgens de website zonder iets te kopen. Het kan zijn dat je even buiten de deur was en daarom niet de bestelling kon voltooien. Vervolgens als je thuis bent open jij je Facebook en zie je een advertentie met dezelfde rode laarzen in je tijdlijn verschijnen. In dit geval maakt Wehkamp gebruik van dynamische advertenties. Super effectief! Ook dit is alleen mogelijk als je de Facebook Pixel hebt ingesteld. Adverteren zonder de Pixel is dus een absolute no-go!

 

Hoe stel je de Facebook Pixel in?

  1. Meld je aan via: business.facebook.com
  2. Klik bovenaan op het menu (de streepjes of puntjes)
  3. Vervolgens kies je ‘gebeurtenisbeheer’
  4. Klik daarna op het groene plusje à ‘gegevensbronnen koppelen’ en selecteer ‘web’
  5. Doorloop de stappen en voeg de Facebook Pixel aan de achterkant van je website toe.

Zeker weten of de Facebook Pixel werkt? Download dan gratis de Facebook Pixel Helper tool van Chrome >> 

Zodra je deze tool hebt geïnstalleerd kun je checken of de Facebook Pixel werkt. Hoe? Bezoek je website en klik vervolgens op het Pixel icoontje. Werkt de Pixel? Dan krijg je onderstaand overzicht te zien:

checken Facebook pixel geinstalleerd

Staat er ‘no pixels found’? Dan is de Pixel nog niet goed geïnstalleerd.

 

Do #3 Aangepaste conversies aanmaken

Door aangepaste conversies aan te maken kun je precies meten hoeveel je bijvoorbeeld hebt betaald voor een inschrijving van je Webinar of e-book download.

Hoe je dit doet? Klik weer bovenin het menu op ‘gebeurtenisbeheer’ en kies vervolgens aan de linkerkant in het menu voor ‘aangepaste conversies à ‘aangepaste conversie maken’.

Vervolgens krijg je onderstaand overzicht te zien:

Aangepaste conversie aanmaken

  1. Bij ‘naam’ geef jij je aangepaste conversie (ook wel het doel dat je wilt meten) een naam, bijvoorbeeld ‘Aangemeld Webinar’.
  2. Vervolgens vul je bij ‘regels’ het stukje van de URL in wanneer de conversie (dus het doel) heeft plaatsgevonden. Stel je wilt meer inschrijvingen voor je Webinar realiseren, dan vul je hier de bedankt pagina in wanneer men zich heeft ingeschreven voor je Webinar. Dit hoeft maar een stukje van de URL van de bedankt pagina te zijn, bijvoorbeeld: /ingeschreven-webinar

Als je dit hebt ingevuld, dan komt het er zo uit te zien:

Aangepaste conversie ingevuld

Heb je dit ingevuld? Dan klik je op ‘maken’. De rest van de velden hoef je niet aan te zitten.

Je kunt nu precies bijhouden hoeveel mensen zich voor je Webinar hebben aangemeld en wat de kosten per inschrijving zijn. Ook kun je nu een conversie campagne draaien en Facebook hiervoor laten optimaliseren. Laat maar komen die inschrijvingen! 😉

 

Do #4 Kolommen instellen om de juiste resultaten te meten

Zodra je een campagne hebt opgezet, wil je natuurlijk wel weten wat het oplevert. Facebook heeft er een handje van om je allerlei resultaten te laten zien waar je mogelijk weinig tot niks aan hebt.

Wil jij andere resultaten bijhouden dan de standaard resultaten die Facebook aan je laat zien? Ga dan naar het advertentiebeheer en klik op  ‘kolommen: prestaties’ à en daarna op ‘kolommen aanpassen’. Vervolgens kun jij de metrics selecteren die je bij wilt houden.

Kolommen instellen

De metrics die ik eigenlijk altijd bijhoud:

  • Bereik: hoeveel unieke personen heb jij met je campagnes bereikt? Hoe meer mensen je bereikt = hoe meer mensen van het bestaan van je bedrijf weten. Op die manier werk je aan de naamsbekendheid van je onderneming.
  • Weergaven: hoe vaak is je campagne weergegeven? Het kan zijn dat 1 persoon je campagne namelijk wel 3 keer heeft gezien.
  • Klikken op uitgaande links: hoe vaak heeft men op de link naar bijvoorbeeld je website geklikt? Op die manier kun je meten hoeveel mensen je aanbod of bijvoorbeeld blog hebben gelezen.
  • Kosten per klik op een uitgaande link: wat betaal je voor een klik naar bijvoorbeeld je website? Streef hierbij altijd naar een kosten per klik op uitgaande link van <€1,-. Betaal je meer? Dan is er werk aan de winkel en is je advertentie mogelijk niet interessant genoeg of sluit deze niet voldoende aan op de doelgroep die je hebt gekozen.
  • Doorklikratio uitgaand: welk percentage van de mensen die jouw advertentie heeft gezien heeft uiteindelijk geklikt op een uitgaande link? Hoe hoger dit percentage = hoe beter je advertentie is. Je wilt altijd een doorklikratio van minimaal 1% hebben. Heb je bijvoorbeeld een doorklikratio van 0,20%? Dan weet je dus dat je advertentie niet interessant genoeg is en je dus wat wijzigingen moet aanbrengen.
  • Besteed bedrag: hoeveel budget heb je aan de campagnes besteed? En ben je winstgevend?
  • Frequentie: hoeveel keer heb je met je advertentie gemiddeld 1 persoon bereikt? Stel de frequentie loopt op naar >5, dan kan het zijn dat de resultaten ook zullen verslechteren, zoals het doorklikratio uitgaand wat mogelijk af zal nemen. Het is dan aan te raden om de advertentie te kopiëren en bijvoorbeeld een andere afbeelding te gebruiken, zodat de advertentie weer als ‘nieuw’ oogt. De andere advertentie zet je dan uit.
  • Alle ingestelde aangepaste conversies (waar ik het eerder over had) met doelen die je wilt meten: bijvoorbeeld een e-book download, een webinar inschrijving of een aankoop van je product/dienst.

De kosten per ingestelde aangepaste conversie: hoeveel kost een e-book download of webinar inschrijving je? Dit wil je natuurlijk ook in kaart brengen.

 

Do #5 A/B testen

Ik zeg altijd: wed nooit op één paard. Zet je een campagne live, test dan altijd verschillende advertenties en doelgroepen. Het kan namelijk zijn dat jij helemaal enthousiast bent over de advertentie die je net hebt opgemaakt, maar dat je doelgroep heel anders reageert. Maak dus altijd meerdere advertenties om te testen welke advertentie het beste converteert. Vervolgens is het ook aan te raden om verschillende doelgroepen te testen. Adverteer je met honderden euro’s per dag? Dan kun je al gelijk meerdere advertenties en doelgroepen testen. Start je €10 per dag? Test dan eerst meerdere advertenties. Heb je een winnende advertentie gevonden? Test dan verschillende doelgroepen. Dit noem je ook wel ‘A/B testen’.

 

Don’t #1 Continu met slechts 1 advertentie adverteren, ook als dit een winnende advertentie is

Zoals bij do #5 is beschreven, is het aan te raden met minimaal 3-5 advertenties per advertentieset te adverteren. Kies bijvoorbeeld voor 4 verschillende afbeeldingen met dezelfde tekst. Je kijkt dan welke afbeelding het beste scoort. De advertenties die niet goed lopen zet je dan uit. Vervolgens test je weer verschillende teksten. Zo blijf je continu A/B testen. Ga dus niet met slechts 1 advertentie adverteren, ook niet als dit een winnende advertentie is! Het kan namelijk zijn dat een advertentie het nu goed doet, maar over 3 weken niet meer. Je wilt dan altijd een advertentie achter de hand hebben die het tegen die tijd wel goed doet. Blijf dus continu testen!

 

Don’t #2 Met te weinig budget adverteren

Wil jij bijvoorbeeld 200 aanmeldingen voor je webinar realiseren? Dan dien je daar ook een realistisch budget tegenover te zetten. Zo betaal je gemiddeld tussen de €2,- á €5,- voor een webinar inschrijving. Ga dus niet verwachten dat je met €50,- in totaal 200 aanmeldingen voor je webinar gaat krijgen. Ook moet je er rekening mee houden dat vaak slechts de helft van de aanmeldingen uiteindelijk je webinar live zullen bijwonen. En afhankelijk van jouw verkoopskills ligt het conversieratio van een webinar rond de 5-10%. Geef je dus een super interessant Webinar en doe je aan het eind een aanbod voor je product/dienst waarbij je alle mogelijke twijfels wegneemt? Dan kan het zijn dat 5-10% van de aanwezigen overgaat tot het aanschaffen van bijvoorbeeld jouw online programma.

Als je dit terugrekent weet je dus precies hoeveel euro je moet investeren om een bepaalde omzet te realiseren. Geef Facebook dus voldoende budget om de gewenste resultaten te kunnen behalen.

 

Don’t #3 op de bericht promoten button klikken

Wanneer jij een bericht hebt geplaatst op Facebook, zie je onder het bericht staan ‘bericht promoten’. Soms krijg je zelfs een melding van Facebook dat je bericht het super goed doet en het aan te raden is om je bericht te promoten om nog meer mensen te bereiken. Doe dit niet!
Waarom niet? Je verspilt dan eigenlijk alleen maar geld. Door jouw bericht via de promoten knop te promoten, laat Facebook jouw bericht zien aan mensen die waarschijnlijk op de like button zullen klikken. Je krijgt dan misschien wel heel veel likes op je bericht, maar dit zijn hoogstwaarschijnlijk niet de mensen die iets bij je zullen kopen. Facebook weet namelijk als geen ander wie van je volgers vaak berichten liken of meedoen aan winacties. Aan dit soort mensen wordt jouw bericht dan laten zien. En we willen die potentiële klanten bereiken, nietwaar?

Verder heb je veel minder targeting mogelijkheden als het gaat om het selecteren van je doelgroep. Adverteer dus altijd vanuit de Business Manager en klik nooit op ‘bericht promoten’!

Bericht promoten

 

Don’t #4 geen ‘sociale’ advertenties inzetten

Mensen zitten op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van wat er in de wereld gebeurt en wat familie en vrienden aan het doen zijn. Ze willen geïnspireerd worden en het gevoel hebben niks te missen.

Het werkt dus niet om keiharde sales teksten in te gaan zetten en daarmee te gaan adverteren. Men zal dan niet stoppen met scrollen.

Het is de kracht om jouw advertentie zo in te zetten, dat het helemaal geen advertentie lijkt. Werk liever met storytelling en wek de interesse aan het begin van je advertentie. Laat echt zien dat je de ander oprecht wil helpen en adverteer vooral ook met persoonlijke foto’s.

Zorg voor herkenning, gebruik opvallende woorden en kleuren en houd het sociaal!

 

Don’t #5 Geen funnel hebben

Wanneer iemand 1 keer jouw advertentie ziet, wil dat niet zeggen dat die persoon direct over zal gaan tot aankoop. Het kan zijn dat diegene bij een vriend/vriendin is, in de Albert Heijn staat of in de auto zit en snel zijn/haar telefoon checkt. Misschien is diegene wel geïnteresseerd, maar niet in staat om direct de gewenste actie te verrichten. Daarnaast heeft men meerdere contactmomenten nodig voordat hij/zij zal overgaan tot aankoop.

Zorg dus dat je met een funnel werkt en een strategie hebt en dat men je advertentie wel zeker zo’n 6-12 keer te zien krijgt.

 

XDe chat is vanaf nu beschikbaar via de online academie.