fbpx

Heb jij behoefte aan meer leads en verkopen, tegen zo laag mogelijke kosten? Dan is het belangrijk dat je een landingspagina hebt (lees: de pagina waar je mensen naartoe stuurt en waar ze dus op ‘landen’) die duidelijk is en geen afleidingen heeft. Maar waaruit bestaat dan een goede landingspagina? En wat zijn de voordelen van het hebben van een bedanktpagina? In dit artikel geef ik je 5 tips. Implementeer je deze tips, dan weet ik haast wel zeker dat je het aantal leads en verkopen binnen no-time kunt laten toenemen!

 

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de plek waar je jouw potentiële klanten naartoe stuurt vanuit een advertentie, social media of een link vanuit een nieuwsbrief. Oftewel, dit is de pagina waar men op ‘landt’. Wanneer een klant een specifiek zoekwoord intypt op Google, kan deze ook worden doorgestuurd naar jouw landingspagina. Een landingspagina is:
– De pagina waar jouw potentiële klant op ‘landt’.

– Een doelgerichte pagina.
– Doel van de pagina is vaak meer leads (naam + e-mailadressen) verzamelen of meer verkopen genereren.

 

5 tips voor een landingspagina die zorgt voor méér leads en verkopen:

Maak je een landingspagina, dan is de opbouw van de pagina van groot belang. Dit kan er nameljk voor zorgen dat jij het aantal inschrijvingen of verkopen flink kunt laten toenemen.

 

Maar eerst, hoe scoort je huidige landingspagina?

Het conversieratio van een landingspagina moet minimaal op 20% zitten van het aantal mensen dat je pagina heeft bezocht. Stel 100 mensen bezoeken je landingspagina en 30 mensen laten hun naam + e-mailadres achter, dan is het conversieratio van de pagina 30% (30/100 x 100%) en scoort de pagina dus boven gemiddeld. Echter, ik heb ook weleens dat een landingspagina een conversieratio van 80 á 90% heeft. Je kunt jouw landingspagina dus continu blijven verbeteren, zoals de voordelen beter benadrukken, de oplossing van jouw aanbod goed communiceren of recensies toevoegen wat zorgt voor meer vertrouwen en dus kans op meer leads en verkopen.

 

Tips voor een goede landingspagina:

1. Trek de aandacht: als eerste is het van belang de aandacht te trekken. Dit kan door bijvoorbeeld gebruik te maken van woorden zoals ‘gratis’ of ‘vrijblijvend’. Kijk ook naar de kleuren en lettertypes die je gebruikt.

2. Wek interesse op en overtuig de bezoeker: heb je eenmaal de aandacht, dan is de volgende stap het wekken van interesse. Dit doe je door de bezoeker te overtuigen dat jij over de juiste oplossing beschikt voor zijn/haar probleem. Wat zijn de voordelen van jouw product/dienst of gratis weggever? Welk probleem gaat jouw gratis weggever of product/dienst oplossen.

3. Voeg een call to action button toe: ten slotte volgt de call to action button. De button om jouw gratis weggever aan te vragen of je product/dienst aan te schaffen. Heb je een gratis weggever? Dan is het ook belangrijk dat je een formulier hebt waar men zijn/haar naam en e-mailadres kan achterlaten. Vraag alleen hetgeen wat je echt nodig hebt! Veel invulvelden zorgen ervoor dat men afhaakt.

4. Recensies toevoegen: zet onderaan de pagina ook een aantal recensies van tevreden klanten. Dit zorgt voor vertrouwen.

5. Geen afleidingen: zorg ervoor dat er geen afleidingen op de pagina te zien zijn. Haal de menu items weg. Plaats geen andere buttons of formulieren. Het enige doel is dat men een naam + e-mailadres achterlaat óf jouw product/dienst aanschaft.

6. To the point: zorg er ten slotte voor dat de pagina niet te lang is. Kort maar krachtig is het antwoord! Heb je een gratis weggever? Dan hoef je echt geen pagina van 5000 woorden te hebben. Bied je een product/dienst aan t.w.v. een paar duizend euro? Dan mag de pagina wel wat langer zijn, zodat je meerdere twijfels kunt wegnemen.

Een voorbeeld van een landingspagina waar men een naam + e-mailadres kan achterlaten (doel: leads genereren):

Voorbeeld landingspagina

Een voorbeeld van een landingspagina waar men een aankoop kan doen (doel: verkopen genereren):

Voorbeeld landingspagina aankopen doen (1)

Voorbeeld landingspagina aankopen doen (2)

Voorbeeld landingspagina aankopen doen (3)

Voorbeeld landingspagina aankopen doen (4)

Zoals je ziet is de pagina waar een aanbod op wordt gedaan, met als doel verkopen te realiseren, een stuk langer dan de pagina met de gratis weggever. Helemaal als het gaat om een aanbod van een paar honderd euro. Men heeft dan mogelijk meer twijfels of vragen over het aanbod. Die twijfels wil je op jouw landingspagina wegnemen.

Gaat het om een gratis weggever? Dan is het benoemen van de voordelen en het tonen van recensies meer dan voldoende. Het is immers gratis. Men wil het hebben of niet.

 

Vergeet de kansen van een bedanktpagina niet!


De bezoeker heeft zijn/haar naam en e-mailadres achtergelaten om jouw gratis weggever aan te vragen. Top! Maar wat nu? Zorg ervoor dat ze op een bedankpagina terechtkomen. Heeft een potentiële klant eenmaal ‘ja’ gezegd tegen jouw gratis weggever, dan zullen ze ook sneller ‘ja’ zeggen wanneer je ze nog een aanbod doet.

Ik wil je even vragen om mijn e-book ‘Ontdek je Missie in 10 stappen’ aan te vragen. Dat kan hier geheel gratis  >> 
Dit is overigens niet verplicht, maar dan snap je wat ik bedoel met een ‘low-end product aanbieden’. Na het aanvragen van mijn gratis weggever (in dit geval als voorbeeld het e-book), kom je namelijk op een pagina terecht waar ik mijn low-end product aanbied: mijn ‘Vind je Missie programma’.

Bedanktpagina voor meer verkopen

Men kan deze dan tijdelijk voor slechts €111,- (met een waarde van €1.148,-) aanschaffen. Het low-end product zorgt ervoor dat ik mijn advertentiekosten terugverdien en continu met mijn bedrijf kan blijven opschalen. Ook zorgt het low-end product ervoor dat men mij nog beter leert kennen, zodat ze steeds meer vertrouwen krijgen in mijn expertise, ‘fan’ van mij worden en uiteindelijk sneller bereid zijn om mijn high-end product (van een paar duizend euro) aan te schaffen.

Je moet het ook niet zien als iets ‘pusherigs’ maar juist als iets moois wat men tijdelijk voor een korting kan aanschaffen! Iets waarmee jij ze echt verder wilt gaan helpen.

Ik raad je aan om je low-end product voor een prijs van ongeveer €11,- of €27,-, €47,- of max. €120,-  aan te bieden. Dit soort bedragen doen het vaak goed en zorgen sneller voor meer verkopen, omdat het laagdrempelig is.

Misschien vraag jij je af wat een high-end product is? Dit is je uiteindelijke product/dienst wat je voor een paar honderd tot duizenden euro’s wilt gaan verkopen.

Nog wat extra tips die ik je wil meegeven:

  • Zorg ervoor dat je veel waarde weggeeft in je low-end product, zodat de doelgroep echt enthousiast wordt gemaakt en uiteindelijk ook je high-end product gaat aanschaffen. Is je low-end product 10x niks? Dan zullen ze ook niet snel je high-end product aanschaffen.
  • Je volgt dus als het ware een value ladder: Gratis weggever > low-end product (+/- €47) > high-end product (product/dienst van paar honderd tot duizenden euro’s).
  • Wat ook kan, is dat je op je bedanktpagina de bezoeker vraagt voor een extra registratie voor jouw webinar, het downloaden van een checklist, of vraag ze om te connecten via social media.

 

Conclusie:


Een converterende landingspagina zorgt ervoor dat jij meer leads en omzet gaat genereren, tegen zo laag mogelijke kosten. Het conversieratio van een landingspagina mag op minimaal 20% zitten. Heb je een gratis weggever en zit het conversieratio van de pagina op 30%? Kijk dan of je dit percentage nog verder omhoog kunt krijgen, want er is altijd ruimte voor verbetering. Een conversieratio van soms 80% is zelfs nog haalbaar. Hoe hoger het conversieratio = hoe meer leads tegen lagere kosten je zult verzamelen. Volg bovenstaande tips en jij gaat gegarandeerd meer leads en omzet met jouw landingspagina & bedanktpagina genereren. Succes!

XDe chat is vanaf nu beschikbaar via de online academie.