fbpx

27 jan 2021

5 stappen om een mailadres op je mailinglijst 100 euro waard te laten worden

The money is on the list. Een mooie zin die je vast wel eens gehoord hebt. Heb jij een goede email lijst? Het maakt niet uit of je een online of offline business hebt. Misschien ben je een coach die 1 op 1 coacht, of heb je e-commerce bedrijf. Je e-maillijst is een van de meest essentiële onderdelen voor de opbouw van je bedrijf. Een groot voordeel van een e-maillijst is, dat je het volledig in eigen beheer hebt. Je bent niet afhankelijk van algoritmes of regels, zoals bijvoorbeeld bij een social mediakanaal. Jij bepaalt wat er bij jouw potentiële klant komt, en wat niet. Het internet krijgt een steeds belangrijkere rol. Mensen met de grootste mailinglijsten gaan daarom straks grote invloed hebben. Weet jij dat jouw email lijst geld waard is?

 

Misschien weet je wel dat het belangrijk is, maar zie je de waarde ervan nog niet. Je vraagt je ook af, hoe krijg ik een e-maillijst? Ik ben nog maar net begonnen. Ik moet al zoveel. Maar je mag het opbouwen van je e-maillijst als het belangrijkste focuspunt zien in de opbouw van je bedrijf. Het opbouwen van je email lijst mag je gaan zien als een langdurige investering die je betaalt door het weggeven van waarde.

Wat kun je doen om een email lijst op te bouwen?

1.  Maak een waardevolle weggever
Door een prachtige waardevolle weggever te maken kan je je meteen onderscheiden. Een weggever kan van alles zijn bijvoorbeeld een e-book, een mooie videoserie, een webinar of een audio serie. Het maakt niet zoveel wat je maakt, als het maar iets enorm waardevols is. Iets waar de mensen helemaal van aan gaan. Iets waarvan ze denken ”wow dit is echt waardevol en van deze persoon wil ik meer leren.” Wees niet bang om te veel waarde weg te geven. Door mega waardevolle content te geven, maakt dat je professioneel overkomt. Wees ook niet bang om waarde weg te geven waar je anders geld voor zou vragen. Je laat zien dat jij de expert bent en daardoor gaan mensen graag met jou in zee.

“You can be the difference”

Handige tools die jou kunnen helpen een prachtige en professionele weggever te maken:

  • Canva is een tool waarbij je heel makkelijk een mooi en professioneel e-book kan maken. Je vindt hier heel verschillende templates, die je kunt bewerken;
  • Pinterest kun je gebruiken voor inspiratie voor achtergronden, kleuren en inspirerende quotes;
  • Templates die je kan kopen om te gebruiken op Canva en dan is het kwestie van aanpassen naar je eigen huisstijl

2. Maak je weggever zichtbaar op je website
Je kunt je weggever via je website zichtbaar maken, zodat mensen het kunnen downloaden. Dat doe je op een manier dat de mensen eerst hun e-mailadres moeten achterlaten, en daarna toegang krijgen tot het bestand. Het is daarom belangrijk dat je weggever zo interessant is, dat je potentiële klant daarvoor zijn of haar email adres wil geven Maak het jezelf niet te makkelijk en creëer echt waardevolle content. Dat is echt heel belangrijk in online marketing. Het is niet makkelijk maar wel een leuk en creatief proces. Je creëert een waardevol document waarbij je je perfectionisme los mag laten. Je mag er helemaal op gaan vertrouwen dat wanneer jij je energie instopt dat mensen het willen downloaden. Want jij bent de expert.

3. Follow up en Bedankpagina
Nadat je potentiële klant je weggever heeft gedownload, is het belangrijk een follow -up te hebben.

Hoe doe je dat?

  • Stuur een mail dat je weggever gedeeld mag worden. Hierdoor krijg je snel meer bereik. Dat zorgt ervoor dat je je netwerk snel groter wordt en dat meer potentiële klanten gebruik kunnen maken van je expertise.
  • Maak gebruik van een bedankpagina. Nadat dat je potentiële klant je weggever heeft gedownload dan krijgen ze direct deze bedankpagina te zien. Op de bedankpagina doe je nog een aanbod waar ze wat aan hebben. Dat is slim om te doen omdat dit het moment is dat je potentiële klant opzoek is naar hulp. Anders zouden ze je weggever niet downloaden.

Weet dat 2 tot 5% meteen van je gaat kopen, de rest zal wat langer nodig hebben. Door je te blijven onderscheiden, door veel waarde te blijven delen, bouw je een band op met je potentiële klant. De volgende keer wanneer ze een probleem hebben, dan denken ze aan jou. Dan zijn ze klaar om wel bij je te kopen.

Een mailinglijst is echt een longterm investering. Jij weet steeds beter wat en hoe het werkt. Wat wel of juist niet aanslaat bij jouw potentiële klant. Je volgt de statistieken, je doet onderzoek en stapje voor stapje voor stapje groeit jouw mailinglijst. 

4. Advertenties
Je kunt ook meer bereik creëren door accelerators te gebruiken. Dat kan ervoor zorgen dat je mailinglist veel sneller gaat groeien. Dit kan je doen door het inzetten van advertenties. Door advertenties te gebruiken kan je namelijk heel makkelijk binnenkomen bij doelgroep, bijvoorbeeld op Facebook, Youtube of Google.

Door de advertenties zien mensen jou telkens en denken ze “jaaa dat ga ik downloaden” en dan heb je een schot in de roos. Wanneer jij de focus legt op je advertenties, zal je snel een groot bereik hebben. Wanneer jij gelooft dat alles wat je aandacht geeft groeit, weet je dat het niet anders kan het zijn dan dat je e-maillijst groeit op deze manier.

In Amerika is het heel normaal om je te focussen op je maillijst. Daar weten ze ´the money is on the list´. De kosten voor het adverteren kun je eruit halen door daarna een klein aanbod te doen. Zie het opbouwen van je lijst echt als een longterm investment.

5. Upsale
Als je lijst dan zo gegroeid is en jij er je volle focus opzet, dan zijn er mensen die jouw programma gaan doen. Ze raken geïnteresseerd en kopen een klein programma en vervolgens willen ze meer. Dus ook hier is het belangrijk eerst veel waarde te leveren, zodat mensen jou steeds meer als expert gaan zien. Dan kan je vanuit een gratis weggever uiteindelijk je high-end programma gaan verkopen.

“Maak verkopen nog leuker met een goede strategie! ”

Je ziet wat een mogelijkheden het opbouwen van een mailinglijst je kan brengen. Het zal even duren maar uiteindelijk is dit waar je goud zit. Dus stel je voor, jij hebt een mailinglijst met 500 e-mailadressen en elke email is 100 euro waard. Dan betekent dat dat de waarde van deze lijst 50.000 euro is. Laat dat maar even op je inwerken. Dit bouw je niet op in een jaar maar wel in een periode van 5 jaar. Dit wanneer jij dezelfde waarde blijft leveren en hetzelfde blijft doen.

Je kan je dus voorstellen dat wanneer je blijft investeren en focussen op je mailinglijst dat deze lijst van 500 mails drie maanden later weer is gegroeid is. Dit keer naar 1.500 e-mails. Drie maanden later misschien wel naar 2.000 e-mails en drie maanden later misschien wel naar 5.000. Het komt in een versneller terecht omdat jij steeds beter snapt hoe het werkt.

Het eerste jaar verdien je misschien nog helemaal niks en is zo’n mailadres 0 euro waard. Misschien moet je alleen maar investeren en is dat e-mailadres misschien wel -1 euro waard. Het volgende jaar is het misschien je break even verdienste. Hoe fijn zou dat zijn? Dat je altijd een lijst hebt waar je waarde kan leveren. Waar je je producten kan aanbieden. 

Je mag dus echt gaan bouwen. Want we staan hierin nog maar aan het begin. Dus zorg dat je mailing lijst staat als een huis. Ga hier helemaal je focus op leggen om zo prachtige waarde te leveren voor jouw community.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook interessant

4 redenen waarom succes alles met liefde te maken heeft

4 redenen waarom succes alles met liefde te maken heeft

Jaaa, er komt weer een superleuke feestdag aan. Valentijn! Ik vind dat zelf altijd een hele bijzondere dag. Hoe leuk is het om de liefde te vieren. Vieren dat je een leuke partner hebt of te gekke vrienden. Of misschien grijp je de kans om je concullega’s te laten...

7 tips voor Sneller Succes

7 tips voor Sneller Succes

Jouw bedrijf, jouw ripple en de impact die je wilt maken. Succes willen we allemaal. Je weet dat dit tijd kost. En je bouwt dagelijks met kleine stapjes aan je bedrijf. En ja, that’s the spirit. Heb respect voor de tijd en geef iedere dag opnieuw 1 % extra. Been...

Hoe word je succesvol?

Hoe word je succesvol?

Vaak krijg ik de vraag wat het precies is wat mij zo succesvol maakt. De eerste vraag is eigenlijk: wat betekent succes voor jou? Voor iedereen zal dat namelijk anders zijn. Is dat dat je heel veel geld verdient? Dat je overal ter wereld kan werken? Dat je een goede...

Let’s Connect!

Vragen? Neem contact op »